söndag 8 februari 2015

Årets första trädgårdsstund

Barmark, stundom sol. Idag ägnar jag en stund på eftermiddagen åt att städa bort en del gammalt och dött i trädgården Trädgårdstunnan fylls till brädden och signalerar att nu får det räcka för denna gång. Det är nog bra att tiden därute inte blir längre än så här, riktigt varmt är det ju inte. Men så lätt att glömma bort klockan och bara vara i den härliga sysslan och liksom komma trädgården nära igen. 

Den vitblommande fingerörten - Potentilla alba - visar idag en knopp. Det kan eventuellt vara en Potentilla tridentata 'Nuuk' - som sägs vara vintergrön, men jag är osäker på vem denna loppisfyndade växt egentligen är. Hursomhelst, en knopp idag. 

Julrosorna, som nyss böjde sig mot marken, börjar resa sig igen.

De finns på några olika ställen, jag skulle gärna ha många fler. Nu klipper jag av de tilltufsade bladen och hoppas på ny och friskare grönska.

Det är en hel del som visar sig nu, bland annat vallmon... men även kirskålen lovar växtglädje.

Oskarp bild, men se där! En aklejas bladrosett!

Vintergäcken visar allt fler gula små solar och snödropparna bjuder vitt på många ställen i trädgården.

Solen går strax ner och kylan tilltar. Det är dags att lämna utomhus för inomhus.

Så härligt att vara därute, klippa, räfsa och samla. Tunnan fylls och även jag känner mig smått berusad av årets första trädgårdsstund.







18 kommentarer:

  1. Låter helt ljuvligt! Här tyckte vi att kaffe på solsidan med fötterna i snödrivan framför fårskinnet var vårkänning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var underbart...
      Kaffe i solen med fötterna i en snödriva låter inte så dumt! =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Love to see all these!!! Beautiful! I've still snow in my garden ... but spring is coming soon!
    All my best
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you!
      A litte taste of spring... but the winter is not over yet.
      All the best!
      /Katarina

      Radera
  3. Den berusande känslan kan jag förstå. Du har ju redan vår! Tänker att Kristianstad ligger två veckor före mig och Malmö ytterligare två veckor. Kan det stämma? I så fall tar det ju en månad innan jag är där du är nu. Får njuta av dina bilder så länge och nöja mig med att gulla med lökarna i växthuset och frösådderna.
    Allt gott och tack för din roliga kommentar!
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!
      Det var härligt och det vackra vädret verkar fortsätta... Lite dubbelt, gläds åt att få nosa på våren, men kan inte låta bli att tänka att vintern mycket väl kan lura om hörnet. Är Malmö en hel månad före? Låter mycket, du får nog känna av våren tidigare än så. Hoppas jag.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Så härligt! Din vår har kommit en liten bit längre än min men jag är nöjd med alla julrosorna som har blomknoppar och annat grönt som står och stampar inför våren.
    Dina bilder är alldeles ljuvliga! De inspirerar mig att slänga bort morgonrocken och på med riktiga kläder och UUUT!

    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Roligt att du blev inspirerad och hoppas du hade/har en härlig stund därute. =o)
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Ser lovande ut! Finns väl inget bättre än att få dra igång säsongen och förlora sig i trädgården igen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det var härligt! Ett smakprov som gjorde mig riktigt hungrig! =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Hei! Ja, det er himla deilig å komme nær hagen igjen. Innmari inspirerende å se vårbilder selv om den er mye lengre unna enn hos deg. Jeg går rundt i snøen og klipper litt her og der. Nå er det +7 grader så det går jo, an å håpe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här barmark, knappt varit någon snö denna vinter. +7 låter absolut som ett vårtecken!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Deilig å se de første glimt av vår !
    Snøen som kom forrige helg er allerede borte, og sola varmer. I morgen må vi få dekket til en del planter mot vårsola, og få unna litt beskjæring.
    Nyt dagene framover :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Vårsolen är härligt, men kan bränna rätt rejält... Dags att täcka en del.
      O detsamma: Njut!
      hoppas
      Katarina

      Radera
  8. Så härligt med de här första skira vårtecknena... Tack för fina bilder! Här ligger ett ganska tjockt snötäcke över marken. Men solen värmer varje dag nu. Vår i luften!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Tack!
    Ja, visst är det vår i luften! Sol och snö, härligt!
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Blev så inspirerad, trots att jag bara hann ögna i blänkaren om nytt inlägg. Gav mig ut och upp till åkern redo att starta. Tack för det! Hade tänkt köra ut en del gödsel men får ta en rensning först. Den frostnupna jorden ville inte släppa taget om rötterna. Så jag skar ner och bröt gammalt och dött. Nu läste jag och bilderna skapar längtan till grönare tider.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, kul att du blev inspirerad! Visst är det härligt att börja komma igång så smått. Hoppas helgen bjuder mildväder...
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...